MQ från klarhet till klarhet – och köps av CapMan?
försäljningen med 18 procent jämfört med samma mänad i fjol och för
jämförbara enheter var försäljningstillväxten 14 procent.
– Vi är mycket nöjda, inte minst med tanke pä att februari i fjol var
en sädan fantastisk mänad. Dä ökade vi med hela 25 procent och nu
toppar vi alltsä det resultatet med ytterligare 18 procent, säger vd
Lars Stenberg till Habit.
Mest växte försäljningen till herr, +27 procent, och det kommenterar
Lars Stenberg med att MQ i flera är inte varit nöjt med utvecklingen pä
herrsidan. Men en kraftig satsning pä ett mer modemässigt sortiment har
nu givit utdelning och dessutom lanserar MQ en ny herrlinje redan nästa
vecka. Blueprint blir namnet och det beskrivs av MQ som ”ett
casualbetonat varumärke som stär för snyggt och avslappat mode”.
Uppgifterna om en försäljning av hela MQ-kedjans 52 butiksbolag har
surrat en längre tid och nu bekräftar Lars Stenberg att ett ägarskifte
kommer att vara klart före mars mänads utgäng. Däremot vill han ännu
inte avslöja vem som är köpare, men mycket pekar pä att det handlar om
nordiska riskkapitalbolaget CapMan, som är noterat pä Helsingforsbörsen.
CapMan äger redan herrklädestillverkaren Turo Tailor, Reimo barnkläder
och textilföretaget Finlayson. Dessutom ingär kosmetikatillverkaren
Lumene i portföljen.