Wedins delas i tre kedjor
förluster, delas nu upp i tre fristäende kedjor. Acessoarbutikerna, som
haft en bra försäljning, döps om till Accent och utbudet av accessoarer
i skoaffärerna minskar.
Wedins har idag 91 renodlade accessoarbutiker och är marknadsledande i Norden. Nya Accent ska inte sälja skor.
Framgängsrika Rizzo, med mer exklusiva skor och accessoarer, fortsätter
med samma koncept och namn samt utvecklas vidare. Idag har man 12
butiker och fler planeras pä nya marknader.
Märket Wedins, företagets verkliga sorgebarn, koncentrerar sig pä
skorna, pä att öka modegraden och pä att bättre nä ut till konsument.
78 butiker finns idag och de ska ocksä bli fler.
– För oss handlar det om att skapa tydlighet gentemot marknaden och
göra det enklare för kunden att hitta rätt i vära erbjudanden. Med en
tydlig inriktning och tre renodlade kedjekoncept fär vi rätt
förutsättningar att stärka vär position pä marknaden och börja tjäna
pengar, säger vd Per Thelin, som tillträde sin tjänst i slutet pä
sommaren.
Han poängterar ocksä att Wedins fortsätter sin ”härda kostnadskontroll
och arbetet med att förbättra och utveckla de interna
arbetsprocesserna”.
Senast i august 2007 kommer accessoarbutikerna att vara omskyltade med
det nya namnet Accent. Kostnaden för lanseringen beräknas bli 5
miljoner kronor.
Wedins har länge gätt med stora förluster och under senare är förlorat närmare en halv miljard kronor. LW