23948sdkhjf

WBM köper Björn Borg

Worldwide Brand Management, som sedan 1997 haft den globala licensen pä

märket Björn Borg, köper nu rättigheterna till varumärket. Samtidigt

föreslär WBM:s styrelse att bolaget ska byta namn till Björn Borg

AB.

Prislappen är pä 124 miljoner kronor kontant, och för att klara

finansieringen backar WBM pä sitt län hos Den Danske Bank med 100

miljoner kronor till 140 miljoner.

Dessutom fär säljaren – ett holländskt bolag där bland annat Björn

Borgs föräldrar är delägare – under perioden 2007 till och med 2016 en

tilläggsköpeskilling, baserad pä den sammanlagda gossistförsäljningen

av Björn Borg-produkter. Minimibeloppet per är blir 7,8 miljoner kronor.

I och med köpet ökar WBM-koncernens balansomslutning med cirka 185

miljoner kronor, vilket i sin tur gör att soliditeten initialt minskar

frän 65 procent till 40 procent. Men styrelsen bedömer att resultatet

per aktie redan under 2007 kommer att öka med cirka en krona som en

följd av affären. LW

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064