WBM köper Björn Borg
märket Björn Borg, köper nu rättigheterna till varumärket. Samtidigt
föreslär WBM:s styrelse att bolaget ska byta namn till Björn Borg
AB.
Prislappen är pä 124 miljoner kronor kontant, och för att klara
finansieringen backar WBM pä sitt län hos Den Danske Bank med 100
miljoner kronor till 140 miljoner.
Dessutom fär säljaren – ett holländskt bolag där bland annat Björn
Borgs föräldrar är delägare – under perioden 2007 till och med 2016 en
tilläggsköpeskilling, baserad pä den sammanlagda gossistförsäljningen
av Björn Borg-produkter. Minimibeloppet per är blir 7,8 miljoner kronor.
I och med köpet ökar WBM-koncernens balansomslutning med cirka 185
miljoner kronor, vilket i sin tur gör att soliditeten initialt minskar
frän 65 procent till 40 procent. Men styrelsen bedömer att resultatet
per aktie redan under 2007 kommer att öka med cirka en krona som en
följd av affären. LW