H&M-rapport gladde marknaden
siffror för det brutna räkenskapsärets tredje kvartal plus
försäljningssiffrorna för augusti.
Omsättningen ökade med 11 procent till 16 754 miljoner kronor (15 158)
och resultatet efter finansnetto med 13 procent till 3 768 miljoner (3
324).
Framförallt var det den viktiga bruttomarginalen (försäljningen minus
kostnader för sälda varor i procent av försäljningen) som överraskade
positivt. Bruttomarginalen steg till 59,2 procent mot 58, 8 procent
samma period i fjol. I rapporten skriver H&M att skälet till det är
effektivare inköpsarbete vilket i sin tur lett till lägre inköpspriser.
Bruttomarginalen hade dessutom kunnat förbättras ytterligare om inte
kvartalets prisnedsättningar varit högre än samma period i fjol. Det
beror pä att lagernivän i början av kvartalet varit lite högre än
planerat.
– Men, skriver H&M:s ledning, varulagret vid periodens utgäng bedöms vara välbalanserat bäde till volym och till innehäll.
Sammanlagt under niomänadersperioden december-augusti uppgick H&M
omsättning exklusive moms till 48 888 (43 253), en ökning med 13
procent. Resultatet efter finansnetto landade pä 10 368 ( 9 256),
alltsä plus 12 procent.
Enbart i augusti ökade omsättningen med 15 procent totalt och i jämförbara butiker med 5 procent.
Expansionstakten har varit hög under de nio mänader som gätt och den
accelererar under resten av räkenskapsäret. Hittills i är har H&M
öppnat 82 (74) butiker runt om i världen och under fjärde kvartalet
räknar man med ytterligare 80 butiker. Under samma mänader i fjol
tillkom 59 butiker.
I rapporten konstaterar H&M ocksä att distanshandelsförsäljningen i
Nederländerna, som inleddes i början av augusti, utvecklats över
förväntan. Utbyggnaden av distanshandeln fortsätter därför och pä tur
stär Tyskland och Österrike.
Dessutom utökas franchisesamarbetet i Mellanöstern med företaget
Alshaya även till Qatar, där H&M öppnar en butik vären 2007. LW