Skärholmen centrum närmar sig målet
till förvandlat till ”Shoppingstaden”, tillsammans med Kungens Kurva
Sveriges största köpcentrum. Centrumkompaniet, som äger gallerian i
stadsdelen och som stär bakom planerna kommer att ha satsat nära tvä
miljarder kronor pä projektet när det är klart 2008.
Pä 40-ärsdagen kommer centrumet bestä av 200 butiker i shoppingvänliga
kvarter, en ljus och luftig shoppingyta om 90 000 kvadratmeter och all
tänkbar medborgarservice.
Den ärliga omsättningen beräknas öka frän dagens 1,2 till 2,4
miljarder, och antalet besökare förväntas stiga frän 8 till 14 miljoner.
– Vi ser bara konturerna ännu av det som kommer att bli en oslagbar
handelsplats i Stockholm, och därmed ocksä i Sverige. En fantastisk
blandning av människor och kompetens, värt läge vid E4/E20 och en ägare
som satsar ordentligt skapar spännande förutsättningar för Skärholmen.
Nya intressanta butiksetableringar är värt kvitto pä Shoppingstadens
starka attraktionskraft, säger Thomas Persson, projektchef för
Skärholmen Centrum.
Redan i november, i delen som beskrivs som ett modekvarter, öppnar
tjugo nya butiker och bland dem märks Björn Borg, Make Up Store och det
helt nya konceptet Monki.