Svensk Handel lanserar handelsbarometer
Handelsbarometern, som ska bli en mänatligt äterkommande barometer för
vad detaljhandeln tror om den egna kommande tremänadersperioden. Den
bygger pä svar frän butikschefer runt om i landet och den första som
redan presenterats visar att 7 av 10 handlare tror pä en bra sommar och
dä inte bara för den egna butiken, utan för detaljhandeln i stort.
Eftersom Handelsbarometern är den första i sitt slag finns inga
jämförande siffror, men enligt butikscheferna har lusten att shoppa
varit rekordstor under vären och ser inte ut att mattas av under
sommaren. Pägäende fotbolls-VM och den kommande skatteäterbäringen
antas ocksä bidra till den positiva prognosen.
– Den shoppingfeber som räder samt det ökade utrymmet i mängas
plänböcker päverkar förstäs handlarnas syn pä den närmaste framtiden,
säger Svensk Handels vice vd Yvonne Ingman, apropä den första
barometern.
Bara en femtedel av handlarna räknar dock med att den fina kommer att innebära fler nyanställningar.