23948sdkhjf

Nelly ökar i förlustdrabbat Cdon group

Även om det var en glädjekalkyl som Cdon group släppte i slutet av januari gör ändå e-handelskoncernen ett starkt 2012. Samtidigt rasar lönsamheten, och koncernens kassako Nelly.com brottas med problem.

2012 var ett bra år för e-handelskoncernen Cdon group, med nätbutiker för mode, underhållning, sport och hem. Men omsättningsprognosen på 1 572,8 miljoner kronor, som Cdon släppte den 30 januari, landade inte helt rätt. I stället blev utfallet 4 462 miljoner, enligt koncernens bokslut som släpptes i fredags (3 404). Vinsten på 129 miljoner 2011 rasade till en förlust på nästan 174 miljoner.Nelly.com är koncernens starka tillväxtmarknad och fortsätter att vara Cdon groups starka kort. Försäljningen ökade 22 procent under året och 28 procent under det fjärde kvartalet, oktober–december 2012.Men framgång kostar, och det är framför allt dotterbolaget Nelly.coms engångsposter på 112 miljoner kronor under det fjärde kvartalet som drar ned Cdon groups vinst, bland annat genom köpet av lagerverksamheten i Falkenberg.Nu ska bland annat rekryteringen av koncernens första logistikchef och en ny logistiksamordning förbättra resultatet och tillväxten. – Bolaget har expanderat kraftfullt under entreprenöriella former och som en konsekvens av detta kan vi konstatera att bolagets tidigare administrativa rutiner, ekonomiska styrning och kontroll inte har dimensionerats för en snabba tillväxten. Sedan ett par månader har stora delar av Nellys ledning bytts ut och ett stort förbättringsarbete har påbörjats. Dessa åtgärder ska ge bolaget framtida stabilitet och kapacitet att fortsätta växa, skriver Paul Fischbein, Cdons groups vd och koncernchef.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062