23948sdkhjf

Varannan e-vara returneras

E-handlarnas returhantering är inneffektiv och företagen vet ofta inte vad returerna kostar. Det framgår i en ny avhandling från högskolan i Borås.

20–50 procent av alla varor som köps på nätet returneras, enligt Klas Hjort, som är doktorand vid Textilhögskolan i Borås och Chalmers i Göteborg.Han anser att företagen måste sätta sig in i kundernas köp- och returbeteenden och anpassa sig efter dem om antalet returer ska minska. – Få företag har system eller processer för att hantera returnerade varor på ett kostnadseffektivt sätt, vilket oftast är målet. Företagen vet ofta inte vad returorsaken är innan de öppnar retursändningen på lagret och då kan det vara för sent att vara kostnadseffektiv, säger Klas Hjort.Genom att analysera kundernas köp- och returmönster kan företagen spara pengar.– I min forskning har jag kommit fram till att begreppet ”one-size-fits-all” inte är applicerbart i e-handelsbranschen. Jag tror snarare att företagen måste komma ifrån att kunderna är en homogen grupp och anpassa sig efter olika sorters kundgrupper med skilda förväntningar och behov.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063