Zalando tar andelar på nätet
2012 var ett starkt tillväxtår för tyska Zalando, som säljer mode- och skor på nätet. Omsättningen ökade med 125 procent till 1,15 miljarder under 2012, jämfört med 510 miljoner euro 2011. Både företagets soliditet och rörelsemarginal förbättrades i fjol. Och i Tyskland, Österrike och Schweiz, vilka är nätaktörens största marknader, uppnåddes nollresultat. – Vi är väldigt stolta över vad vi har åstadkommit. Denna utveckling bekräftar vår affärsmodell och förtroendet från våra investerare. Zalando är en sann, europeisk framgångssaga, säger Robert Gentz, Zalandos vd och grundare, i en kommentar. Även de sju nya marknaderna som tillkom under förra året visade tillväxt. Zalando finns nu i totalt 14 länder. – Genom lanseringen i nya länder har vi gjort ett brett avtryck. Detta kommer att utgöra grunden för Zalandos tillväxt de kommande åren, säger Robert Gentz.För att fortsätta växa kommer sortimentet på 150 000 produkter och mer än 1 500 märken att utökas. – Vårt mål är att fortsätta fokusera på utbudet samt att kombinera vårt stora sortiment med mycket goda logistiska funktioner. På så sätt kan vi möjliggöra snabba leveranser och en utomordentlig service för våra kunder. Vi vill inte bara växa snabbt, utan också bli bättre på allt vi gör, säger David Schneider, en av Zalandos grundare. Förra året utökade svenska Kinnevik sitt ägande och är numera majoritetsägare i Zalando.