23948sdkhjf

Så gick mässorna i Stockholm och Köpenhamn

Den skandinaviska mäss- och visningssäsongen för höstmodet 2013 är just avklarad. Vilken ställning har handelsplatserna för modebranschen? Att döma av Habits genomgång av de skandinaviska mässorna är publikläget förhållandevis stabilt i Stockholm. I Danmark är tonerna positiva, men här redovisar varken Ciff eller Vison längre besökssiffrorna.

Under Stockholms modevecka besökte 5 000 personer Stockholm Modecenter, vilket är i nivå med motsvarande vecka 2012. För femte året i rad ökade andelen besökare från södra och västra Sverige. Men även de utländska besökarna var fler i år.– De skillnader som vi såg i år var att trycket från utländska besökare var betydligt större, säger Caroline John-Charles, marknads-och pr-ansvarig, till Habit.– Kanske beror det på att Danmark tappar och att man i stället prioriterar Stockholm, säger hon.Framför allt var det fler besökare från Tyskland, Spanien och Portugal.– När ekonomin går trögare där så letar de i stället agenturer på en skandinaviska marknaden för att hitta nya vägar in, säger Caroline John-Charles.Mässan Boutique Fräsh samkörde i år med Rookies. Exklusive Rookies pressvisning besöktes mässan av 350 stycken, vilket är något färre än i augusti 2012 då besöksantalet uppgick till 420. På Boutique Fräsh tror man att den svaga konjunkturen som har tvingatmånga butiker att stänga kan ha påverkat att mässbesökarna i år var färre.Även handelsplatserna Nordic Shoe & Bag Fair och Stockholm Skohus ser ett litet besökstapp jämfört med februari 2012. Mässorna landade på 3 600 besökare när man summerar de tre mässdagarna.– Vi ser att det kom ett färre antal personer per butik, man effektiviserade helt enkelt sina inköp, säger Janike Eleby från Agenturföretagen som arrangerar mässorna.I Köpenhamn är Gallery den enda mässan som presenterar antalet besökare.– 12 684 besökare innebar ett plus med närmare 10 procent jämfört med februari 2012. Av det totala antalet besökare står svenskarna för 18 procent. Den siffran har tidigare år legat på 10 procent, säger Gallerys vd Christian Gregersen till Habit.Gregersen lyfter fram satsningen på fria tågresor från Kalmar, Karlskrona och Göteborg som en viktig faktor till framgången.Arrangören bakom Köpenhamns största samlade handelsplats, Ciff, talar om en besöksökning på 12 procent jämfört med samma period 2012. Men några exakta siffror vill man inte ange.– Vi vill inte fokusera på antalet besökare. Vi bryr oss mer om kvalitet, inte kvantitet, säger pressansvarig Karin Rasmussen.Det samma gäller för modemässan Vision. Arrangören kommunicerar en besöksökning med 12 procent.– Vi tycker inte att mer specificerade uppgifter är intressanta, det ger ändå ingen rättvis bild.Besökarna registreras varje gång de går in och ut på mässorna. Bara en sådan sak som att det är färre som röker i dag jämfört med för något år sedan märks i besöksstatistiken, säger Sophie Laraignou, talesperson från Vision.KÅ, KA

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062