Konjunkturen försvårar H&M:s försäljning
Klädhandeln har den senaste tiden fått klä skott för lågkonjunkturen. Ett fortsatt besvärligt markoekonomiskt läge samt ett ofördelaktigt väder har försvårat försäljningen. Så förklarar H&M:s vd Karl-Johan Persson det faktum att klädkedjans försäljning inte har levt upp till koncernens uppsatta mål.Under det första kvartalet, december 2012–28 februari 2013, uppgick omsättningen till 28 392 miljoner kronor jämfört med 27 832 miljoner under motsvarande period i fjol – en ökning med 2 procent.– Den rapporterade försäljningsökningen i svenska kronor har påverkats av stora negativa valutaomräknings- och kalendereffekter med nästan 2 miljarder kronor – justerat för dessa negativa effekter var försäljningsökningen 8 procent, skriver Karl-Johan Persson i en kommentar.Rörelseresultatet sjönk till 3 130 miljoner kronor jämfört med 3 526 miljoner.Läs också: H&M in på ny jättemarknad