Svenska strumpor i New York
Planen var att märkets första egna fysiska butik i USA skulle öppna lagom till julhandeln. Men stormen ”Sandy” ställde till det och därefter har problem med bygglov fördröjt processen. Nu öppnar den 22 kvadratmeter stora butiken i hjärtat av Soho, på West Broadway, på fredag. New York-butiken blir märkets femte i ordningen.Lika många till ska öppna i år, enligt plan. Redan i februari var det dags för Hongkong och i mitten av april står Taiwan på tur. Happy Socks har tidigare funnits i Kina i ett par butiker, skyltade med företagets logga. Det var resultatet av ett samarbete med en kinesisk aktör, ett samarbete som Happy Socks nu dragit sig ur. I dagsläget finns inga vidare planer för Fastlandskina.I september 2012 öppnade Happy Socks butik i Tokyos trendstadsdel nummer ett: Shibuya. – Vår japanska försäljning har gått extremt bra och vi öppnar ytterligare två butiker i år, först ut är en ny butik i Tokyo den 15 april, säger Happy Socks vd och medgrundare Mikael Söderlindh.Butik nummer tre i Japan är planerad att ligga i Osaka. Japanexpansionen sker i samarbete med Martin Jobeus och hans företag Swedish Lifestyle som specialiserat sig på export av svenska märken till just Japan.Lagom till julhandeln öppnade Happy Socks en pop up-butik i Maraiskvarteren i Paris. Den gick, enligt Mikael Söderlindhs utsago ”vansinnigt bra”. Därför ser sig nu ledningen om efter ett permanent butikskontrakt för Happy Socks första egna franska butik. – Men att hitta rätt läge centralt i Paris är en process, säger Mikael Söderlindh och låter förstå att nedgången i ekonomin inte satt några spår i lokalmarknaden på dessa attraktiva adresser. Förutom planerade fem permanenta butiker står ännu fler pop up-butiker på agendan. Vad gäller vidare expansion i Europa är det klart redan nu att Happy Socks slår upp portarna till en flaggskeppsbutik i London den 1 maj. Företagets omsättning ökade med 68 procent från kalenderår 2011 till 2012, enligt Mikael Söderlindh. 2011 sålde företaget strumpor för totalt för 25 miljoner kronor. Överlag är näthandeln märkets snabbast växande kanal. Happy Socks har i såväl Kina som i Japan och USA skapat landsegna hemsidor, kopplade till lokalt populära betalningsmetoder, och landsspecifika lager.Just i Sverige är man ”kärringen mot strömmen” eftersom försäljningen i butik ökar mer än näthandeln. Det förklarar Mikael Söderlindh med att märket i Sverige sedan länge satsat på näthandeln, vilket gör det till ett moget segment som därmed inte ökar så snabbt.– Nu har vi börjat kapitalisera på att vi är kända, vi finns i många fler butiker och säljer mer rikstäckande i Sverige. Då ökar också butiksförsäljningen snabbt, säger Mikael Söderlindh.Happy Socks har försäljning via sin egen webbshop, sin konceptbutik och är återförsäljare i cirka 60 länder. Företaget kommunicerade nyligen att man utökar verksamheten och börjar att designa och tillverka även för andra varumärken. Ylva Åkesson