23948sdkhjf

Åhléns har långt kvar till miljömål

Åhléns har en bra bit kvar innan varuhuskedjan når sitt mål om att 10 procent av den totala försäljningen ska vara hållbar. Utmaningen är att få fler kunder att handla miljövänligt.

Varuhusets hållbara sortiment Bra val ökade till 4,4 procent av den totala försäljningen 2012, jämfört med 3,4 procent under 2011. Det visar siffror från varuhusets hållbarhetsrapport som släpptes i dag, måndag. Målet är att nå 10 procent under 2015.Hur ska ni få kunderna att öka sina köp av Bra val-märkta varor?– Vi ska se till att vi har ett brett sortiment, vilket jag anser att vi redan har i dag, säger Anita Falkenek, hållbarhetschef på Åhléns, till Habit.– Det är viktigt att öka försäljningen och därför så utbildar vi nu en hållbarhetsambassadör vid varje varuhus som i sin tur ska utbilda anställda. Personalen ska sedan guida och uppmärksamma kunderna på det hållbara utbudet. Anita Falkenek nämner även marknadsföring som en viktig kanal.– I marknadsföringen ska vi se till att aktivera dessa varor.Att prisbilden hämmar kunderna att handla förnekar Anita Falkenek.– Det är ingen prisskillnad på de här varorna. De kan vara dyrare att tillverka men är inte dyrare i butiken än andra varor.Av de fabriker som Åhléns driver och som ligger i så kallade riskländer har 75 procent granskats vad gäller arbetsvillkor. – Detta gör vi i samarbete med andra företag via organisationen Business Social Complience Initiative, BSCI, och egna granskare från vårt kontor i Shanghai. Vi har också börjat göra miljögranskningar hos våra leverantörer, säger Anita Falkener.Kajsa Åström, Habit

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047