23948sdkhjf

Sportbranschen tar andelar på barnklädesmarknaden

För två år sedan gick luften ur klädhandeln. Nu följer barnklädesmarknaden efter och uppvisar nolltillväxt för andra året i rad. Endast sportbranschen ökade andelarna i fjol på en marknad där kedjejättarna dominerar. Det visar färska siffror som analysföretaget Gfk Fashion Scope har tagit fram för Habit.

Efter tio år av stark tillväxt stagnerade försäljningen av barnkläder år 2010. Omsättningen summerades då till totalt 8,2 miljarder kronor. Sedan dess har marknaden krympt. Försäljningen har årligen varit 8,1 miljarder kronor. Det är framför allt klädfackhandeln som tappar mark, på sex år har den gått från en andel på 67,5 procent av marknaden till knappt 64 procent. Sportbranschen, som är en av detaljhandelns starkaste spelare och som vinner terräng på både nätet och i den fysiska handeln, tar även andelar av barnklädesförsäljningen. Sedan 2007 har branschen flyttat fram positionerna med över tre procentenheter och stod förra året för drygt 13 procent av marknadsandelarna. Medan mindre kedjor och övrig fackhandel tappar mark är det framför allt fyra klädjättar som dominerar; H&M, Kappahl, Lindex och Polarn o pyret. Tillsammans har de över 50 procent av marknaden. Kajsa Åström, HabitBild: LindexLäs mer i Habit nr 4: Prenumerera

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078