23948sdkhjf

Trög start för Odd Molly

Odd Molly tappade nästan 19 miljoner kronor under det första kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol. Först kommande kvartal ser bolaget en vändning.

Under januari till mars i år uppgick omsättningen till drygt 77 miljoner kronor jämfört med nästan 96 miljoner under första kvartalet förra året. Bolaget fick även se vinsten krympa. Rörselseresultatet uppgick till 1,6 miljoner kronor jämfört med 12,5 miljoner. Att Odd Molly tappade omsättning var förväntat eftersom ordervärdena redan är kända. Vd Anna Attemark lovade vid bokslutet i början av året att en vändning är på väg. Ordervärdet för höst- och vinterkollektionen är högre jämfört med året före; 95 miljoner kronor jämfört med 87 miljoner. Anledningen till att ledningen ser ljusare på framtiden är att bolaget har lagt ett större fokus på kollektionerna samt att man klarat att leverera varorna enligt plan. – Fokus framöver är att, utöver fortsatta kollektionsförbättringar, se över vår distribution för att långsiktigt uppnå bästa försäljning och lönsamhet, skriver Anna Attemark i en kommentar.För att ytterligare öka försäljningen har Odd Molly sagt upp avtalen med sina agenter i Norge och Danmark eftersom bolaget ser ”potential att öka försäljningen under andra former”, står det i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063