23948sdkhjf

H&M på framtida offensiv

Expansion stod som vanligt på H&M:s agenda när bolaget i dag släppte siffror för sitt tredje kvartal. Nya marknader väntar och även två nya koncept som än så länge är hemliga.

H&M:s vd Karl-Johan Persson sammanfattar det tredje kvartalet som mycket framgångsrikt.– Utvecklingen är ett kvitto på att H&M:s kunder har uppskattat våra sommarkollektioner, säger han. Kollektionerna är det mest centrala. Våra designer och inköpare har tagit fram något ännu bättre denna sommaren.Det är i Kina som H&M växer snabbast just nu, enligt Karl-Johan Persson.– Men vi ser även en bra utveckling i Japan, Storbritannien, Ryssland och Italien.Under hösten öppnar H&M en flaggskeppsbutik i Rom i Italien.– Vi har länge letat efter ett bra flaggskeppsläge, och nu har vi äntligen hittat det i centrala Rom.Även ett flaggskepp öppnas i New York på Times Square under hösten. Något exakt datum finns inte i dag.– Vi har letat länge också där. Butiken är fin och den blir stor, säger Karl-Johan Persson.Under första halvåret av nästa år är det dags för Australien och Melbourne.– Där tittar vi på fler lägen i Melbourne, kommenterar han.H&M växer även online.– Under 2014 kommer vi öppna på fler onlinemarknader, säger Karl-Johan Persson, men var och när avslöjas inte.Vad gäller satsningen mellan fysiska butiker och e-handel är expansionen av fysiska butiker fortfarande i fokus. – Tillväxten kan vi hålla under många år, det är lönsamma butiker. Men vi vill också växa online och vi tror att vi kan få ihop den här kombinationen på ett bra sätt, säger Karl-Johan Persson.Karl-Johan Persson lyfter särskilt fram H&M:s varumärken COS och & Other Stories.– Vi brukar inte särredovisa siffror för våra koncept men jag kan säga så mycket som att COS har haft en fantastisk utveckling. COS omsätter flera miljarder och har en stor lönsamhet. Under hösten öppnar en butik i Istanbul i Turkiet samtidigt som butiker öppnar i Singapore och Genéve. Totalt kommer 35–40 COS-butiker att öppna under nästa år.& Other Stories finns just nu med sju butiker. Den åttonde öppnar under hösten i Berlin. Men H&M ser också expansionsmöjligheter med sina övriga varumärken H&M Home, Cheap Monday och Weekday där en expansionplan finns färdig. Efter en del förseningar öppnade H&M online i USA i början av september. – Det är en stor och konkurrensutsatt marknad. Det finns en stor potential och vi fortsätter att förbättra och expandera den.Under årets första nio månader öppnade H&M 215 nya butiker och stängde 27. I förra veckan öppnade H&M sin 3000:e butik,i Kina.– Det var inte länge sedan vi öppnade den 2000:e butiken, vi har växt stort under kort tid. Har vi rätt läge, bra hyresvillkor, rekryterar vi duktiga medarbetare så skapar vi bra förutsättningar, kommenterar han. Kajsa Åström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094