Ellos omorganiserar
Ellos Group säger upp 60 personer verksamma inom kundcenter och logistik då fokus flyttas från kataloger, vars antal ska minskas, till onlineförsäljning. Förhandlingar med facket är inledda och ambitionen är att huvuddelen av personalminskningen kan hanteras genom naturliga avgångar samt erbjudande om avgångspension. Neddragningarna förväntas att vara genomförda till årsskiftet.– Ellos är både stabilt och lönsamt. På kort sikt minskar vi olönsam marknadsbearbetning vilket beräknas minska volymerna och därmed personalstyrkan. I takt med att vi ställer om mot mer online skapas bättre förutsättningar för tillväxt framöver. Våra kunder gör redan idag nästan alla sina köp på nätet och då är det naturligt att vi även balanserar om vår kommunikation med mindre papper och mer online, säger vd Hans Ohlsson i en kommentar.Ellos Group, med varumärkena Jotex och Ellos, säljer mode och heminredning och har en omsättning på cirka 2,4 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Borås och koncernen är verksam i samtliga Nordiska länder samt Ryssland.Huvuddelen av intäkterna kommer från näthandel. Ellos Groups huvudägare är Nordic Capital Fund VII och Paul Frankenius med Happyland Holding som medinvesterare samt Anders Halvarsson, tidigare Vd och grundare av NetOnNet som styrelseordförande.PH