Uppåt för Fenix Outdoor
Koncernen Fenix Outdoor redovisar en ökning av nettoomsättningen med 8 procent till 596,2 miljoner kronor för årets tredje kvartal, juli till september. Resultatet före skatt uppgick till 148,6 (128,5) miljoner kronor viket var en ökning med 16 procent.Koncernens rörelseresultat för perioden blev 157,5 (136,2) miljoner kronor. Vinst per aktie efter skatt uppgick till 8,35 (7,08) kronor.Friluftkoncernen är organiserad i två rörelsesegment: Brands som omfattar utveckling och marknadsföring av de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus, Hanwag och Brunton samt Retail genom butikskedjorna Naturkompaniet AB och Partioaitta Oy.”Retail uppvisar trots ökad konkurrens och en varm höst en ökad försäljning. En fortsatt stark tillväxt för främst Fjällräven bidrar till att också Brands uppvisar en god försäljningsutveckling. Brands tillväxt har dock bromsats av svagare utveckling, främst i Nordamerika, för de tekniska varumärkena, Brunton och Primus”, skriver koncernen om utvecklingen under året, januari till september.PH