23948sdkhjf

New Wave tappar marknadsandelar

New Wave Group AB, som bland annat säljer sport- och profilkläder,redovisar ett resultat efter skatt för årets tredje kvartal, juli tillseptember, om 57,8 miljoner jämfört med en förlust på 120 miljonerkronor för tredje kvartalet i fjol. Omsättning var dock lägre änjämförbar period i fjol och vd Torsten Jansson förväntar sig mångatuffa kvartal framåt.

Omsättningen för tredje kvartalet, juli till september, uppgick till 1 035 miljoner kronor, vilket var 19 miljoner kronor lägre än föregående år (1 054 miljoner kronor). Rörelseresultat uppgick till 92,8 (-139,9) miljoner kronor och resultat efter skatt uppgick till 57,8 (-120,0) miljoner kronor. Fjolåret inkluderar omstruktureringskostnader på 161,5 miljoner kronor. Kassaflöde från löpande verksamheten uppgick till -2,5 miljoner kronor jämfört med -112,8 miljoner kronor.”Kvartal tre var fortsatt tufft marknadsmässigt och vi ser fortsatt ingen konjunkturvändning eller ökning i efterfrågan. Inom rörelsesegment Profil tror jag dock tyvärr att vi även tappade marknadsandelar i Norden. I vår jakt på kassaflöde, soliditet, lageromsättningshastighet och att sänka vår nettoskuld – har vi glömt det viktigaste av allt – att leveranssäkerhet och service är den viktigaste parametern för våra profilkunder. Vi har helt enkelt inte varit tillräckligt bra på detta under de tre till fyra senaste åren”, skriver vd Torsten Jansson i rapporten. Han konstaterar att lågt varulager i kombination med försenade inleveranser under 2013 lett till minskad försäljning och missnöjda kunder. Därför ska varulagret ökas med minst 300 miljoner kronor. De kommande fem kvartalen bedöms därför att vara tuffa, på grund av rådande markandsklimat och investeringar och åtgärder, men vd:n tror att inom 12 till 18 månader ska en tillväxt synas både vad det gäller försäljning och resultat. Inom rörelsesegment Sport & Fritid är läget fortsatt tufft på marknaden men här gick försäljningen ändå som förväntat för bolaget.”Under rådande omständigheter är jag nöjd med resultatet. Samtidigt känner jag mig frustrerad då jag vet att vi kan prestera betydligt bättre. Att resultatet förbättrats i alla tre segmenten gläder mig – men jag hade varit ännu gladare om det hade berott på ökade intäkter istället för besparingar” kommenterar Torsten Jansson delårsrapporten PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064