23948sdkhjf

Slarv med konsumenträtt

Många e-handelsföretag är dåliga på att redovisa de grundläggandekonsumenträttigheterna, enligt en stor granskning signeradKonsumentverket.

Då en allt större handel sker på nätet så menar Konsumentverket att det blir ännu viktigare att företagen redovisar de grundläggande rättigheterna som konsumenterna har på nätet. Verket har granskat av 339 webbplatser och fler än hälften av de granskade, 183 stycken, hade brister. Ofta förbiser företagen att informera om grundläggande konsumenträttigheter på ett korrekt sätt och det handlade bland annat om felaktig information om den lagstadgade reklamationsrätten och ångerrätten.– Det är ett nedslående resultat. Att så många företag inte klarar av att ge korrekt information till sina kunder är självklart ett kraftigt underbetyg, säger Gunnar Larsson, Konsumentombudsman. PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109