23948sdkhjf

Handlarna positiva om jul

Det blir en god julhandel i år siar handlarna och väntar sig attstartskottet går kring första advent, enligt november månadshandelsbarometer från Svensk Handel. Dock är de tillfrågade inom sällanköpsvaruhandelninte lika optimistiska och var femte menar att de inte har någonutpräglad julhandel alls.

Den starka framtidstron hos handlarna under hösten håller i sig och framtidsindikatorn i november månads handelsbarometer stiger till plus 14. Senaste så starka noteringen om handlarnas framtidstro gjordes var våren 2011. Av de tillfrågade handlarna tror 37 procent att deras försäljning ökar i år jämfört med i fjol. Även Kaxighetsindikatorn ökar i november, från föregående månads notering på 16 till innevarande månads notering på 17.– Julhandeln är den viktigaste tiden på året för många butiker och efter fjolårets nedgång tror vi på ett lyft i år. Mest optimistiska är livsmedelsbutikerna. Dessutom skapar julhandeln många jobb och i år räknar nära hälften av handlarna med att ta in extrapersonal i december, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel i en kommentar.Endast 13 procent tror på en minskning av handeln. Samtidigt svarar 20 procent av sällanköpsvaruhandlarna att de inte har någon utpräglad julhandel. När handlarna siar om vilken bransch som blir vinnare tror 15 procent på sport- och fritidsbranschen och 6 procent på klädbranschen och endast 1 procent på skohandeln.– Handlarna tror på hårda paket i år och pekar ut elektronikbranschen som årets vinnarbransch. Förutom mobiler, läsplattor och annan elektronik ser vi hur olika smarta, roliga och ibland exklusiva tillbehör blir allt populärare, säger Lisa Burden omvärldsbevakare på Svensk Handel. I Handelsbarometern som tas fram i samarbete med HUI Research tillfrågas 500 butikschefer och butiksägare om utvecklingen under de kommande tre månaderna.PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094