Fortsatt tungt för WeSC
Nettomsättningen för årets tredje kvartal, juli till september, uppgick till 68,4 miljoner kronor, jämfört med 97,9 för samma period i fjol. Försäljningen under varumärket Wesc för perioden, inklusive den utlicensierade återförsäljarverksamheten i USA, uppgick till 87,3 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till -5,1 miljoner kronor att jämföra med 0,1 miljoner kronor i fjol.”Den negativa trenden vad beträffar ökande kundfordringar hänförliga till södra Europa har under de senaste månaderna generellt sett stabiliserats och i enstaka fall har vi sett förbättringar i betalningsförmågan”, skriver bolaget i rapporten. ?Det operativa kostanderna har minskat med 20,5 procent hittills under året och den företrädesemission som bolaget beslutade om i september om 55 miljoner kronor är nu genomförd vilket möjliggör för bolaget att lägga större fokus på den långsiktiga affärsstrategin. Som Habit tidigare skrivit om har bolaget också ingått distributionsavtal med Yun San Corporation avseende de fem asiatiska marknaderna Kina, Japan, Hong Kong, Macao och Taiwan. – Förändringstakten är fortsatt hög för att säkerställa WeSCs framtida lönsamhet och tillvarata de tillväxtmöjligheter som finns. Strukturella förändringar på de större befintliga marknaderna och förändrade roller och arbetssätt på huvudkontoret samt intåg på nya marknader ger goda möjligheter för 2014, säger WeSCs tillförordnade vd Johan Heijbel i en kommentar till delårsrapporten.PH