Poppis med päls
Pälsen har återigen tagit plats i modebilden och konsumenterna efterfrågar mycket päls. I år väntas försäljningen slå nya rekord och mest poppis är mink, där årets försäljning är den högsta på 20 år, rapporterar tidningen Dagens Nyheter.–?Två tredjedelar av modeföretagen har päls på catwalken. Marknaden har expanderat i flera år och kommer att expandera ännu mer. Både den nuvarande försäljningen och prisnivån är rekordhög, säger Sander Jacobsen, kommunikationschef på auktionshuset Copenhagen Fur som är världens största auktionshus för päls till tidningen.Mink säljer mest och dominerar marknaden med en världsproduktion av 70 miljoner minkskinn om året vilket är mer än en fördubbling på tio år. Priset på skinnet har också gått upp, nära en tredubbling under samma period. Enligt intresseorganisationen Svensk Mink ökar även svenk näring av djuren för första gången på 20 år och nästa år väntas ett 20-tal minkfarmar öppna. Anledningen till att många vågar satsa på mink är att branschen lyckats tvätta bort en del av sitt dåliga rykte. –?Ja, och vi har stöd för detta i länsstyrelsens kontroller, som visar att svenska minkar mår mycket bra. Gårdsmink har fötts upp i generationer och har inte samma behov som vild mink. Den behöver ha tillgång till mat, boende och möjlighet att ta hand om sina ungar. Näringen är positiv till förbättringar, men det är viktigt att förändringarna grundas på forskning och inte bara på tyckande, säger Johan Dalén, Svensk Mink till Dagens Nyheter. PH