Sociala frågor ger kläder mening
Att skapa andra värden än ekonomiska i ett nytt plagg eller accessoar. Det var uppgiften som elva designers fick i ett forskningsprojekt på Textilhögskolan. Kläders sociala mening stod ofta i fokus när det färdiga plagget presenterades. Pia Mouwith har varit projektledare för utställningen och hon menar att det är viktigt att fundera över vad som gör vissa plagg meningsfulla. Dessutom har projektet handlat om hur komplext det kan vara att kommunicera ett budskap som designer, efter som referenspunkterna hos alla som tar emot det ser helt olika ut. Designer Iman Aldebe har deltagit i projektet, och hon skapar kläder i gränslandet mellan österländska och västerländska traditioner. Till utställningen har hon gjort en klänning med en huva och turban i sammet. - Jag vill ha med andlighet och natur som värden i mina kläder. Dessutom tror jag att kläder kan bidra till ett samhälle som är social inkluderande snarare än utestängande, säger Iman Aldebe i en kommentar. Flera av plaggen och accessoarerna, samt information om deras upphovsmakare, finns i webbutställningen här: http://www.hb.se/Forskning/-/Baltic-Fashion/KF