23948sdkhjf

Kämpig höst för Venue Retail Group

Koncernen ökade sin omsättning under första kvartalet i det nya räkenskapsåret medan den jämförbara försäljningen backade. Affärsområdet accessoarers vinst är nu utraderad. 

Venue Retail Groups nettoomsättning under första kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 216,5 miljoner kronor jämfört med 206,6 miljoner för motsvarande kvartal 2012. För jämförbara enheter minskade försäljningen inom koncernen med 6 procent. Mellan september–november minskade Rizzobutikernas omsättning med 2 procent till 65,8 miljoner kronor jämfört med 64,4 miljoner för ett år sedan. Accessoarförsäljningen i butikerna Accent och Morris uppgick till 151 miljoner kronor jämfört med 142 miljoner i fjol. Rörelseresultatet för skor uppgick till 8,8 miljoner kronor jämfört med 9,0 miljoner under 2012, medan accessoarer backade till –9,8 miljoner kronor från 9,7 miljoner för jämförbart kvartal. Resultattappet härleds i huvudsak till sämre försäljning och marginal på den svenska marknaden men har också påverkats av förvärvet av Deco Bags under hösten, skriver bolaget i sin rapport. – Vi levererar ett resultat som är belastat av en hög andel nya butiker, allmänt svag konsumtion, negativa valutaeffekter och integrationsarbete. Vi är inte nöjda med utfallet, även om vi har tydliga förklaringar, skriver Susanne Börjesson i en kommentar.Rizzo hade den 30 november 2013 totalt 17 butiker i Sverige, Norge och Finland. Vid tidpunkten fanns 80 Accentbutiker i Sverige, varav nio fortfarande gick under namnet Deco Bags och 59 Morrisbutiker i Norge.KÅ

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094