Nya konsumentregler inom EU
Enligt ett nytt EU-direktiv införs regler om ett gemensamt och starkare konsumentskydd i EU, lagar som bland annat påverkar e-handeln. I Sverige beslutade riksdagen före jul om ett antal lagändringar, bland annat i konsumentköplagen och distans- och hemförsäljningslagen och de förslagen ska gälla i alla EU-länder. Bland att ska ångerfristen som i Sverige gäller 14 dagar utökas till att gälla i alla EU_länder, där många i dag har 7 dagar. Återbetalningen till en konsument som utövar sin ångerrätt ska ske senast inom 14 dagar. Tidigare skulle återbetalning ske inom 30 dagar och kravet att varan lämna tillbaka varan i ”väsentligen oförändrat skick” tas bort. Däremot kan konsumenten bli tvungen att ersätta säljaren vid eventuell värdeminskning. I Sverige har varit möjligt att låta konsumenten stå för returfrakten och nu kommer näringsidkare kunna kräva att konsumenten står för returfrakten i samtliga länder, förutsatt att tydlig information ges om detta. Detta blir en stor förändring till fördel för e-handlare som säljer i exempelvis Finland och Tyskland. Men informerar inte näringsidkaren om kostnader för leverans och porto eller andra tillkommande kostnader, är konsumenten enligt den nya lagen inte skyldig att betala sådana kostnader. I Sverige träder lagförändringarna i kraft den 13 juni. PH