God tillväxt i modebranschen
Svensk modebransch omsatte 229 miljarder 2012 vilket var en ökning med 11 procent mot föregående år. Det visar en ny rapport om modebranschen i Sverige som har finansierats av Tillväxtverket i samarbete med 15 organisationer, däribland Habit Sko & Mode. Enligt rapporten går 60 procent på export och 40 procent omsätts på den inhemska marknaden. Exporten har ökat med 11 procent. Postorder och e-handel ökade mest med 51 procent.-Även under ett år med konjunkturmässiga utmaningar visar modebranschen en mycket god tillväxt. Och det är intressant att notera att det inte är de största företagen som har ökat sin försäljning snabbast, utan de mindre företagen som ökat mest procentuellt, säger Christine Sundberg Carendi, generalsekreterare för Association of Swedish Fashion Brands.Vad beror framgången på?– Som vi ser ökar i princip alla sektorer så det är svårt att dra generella slutsatser mer än att alla behövs, både små och stora. Vissa företag har framfört att de har valt att fokusera på färre exportmarknader i syfte att maximera dessa, men vi har inte haft möjlighet att studera detta särskilt i rapporten. Sverige har flera framgångsrika modeföretag som fungerar som inspiration och kunskapskälla för övriga branschen, säger Christine Sundberg Carendi till Habit. Rapporten visar att modebranschen är full av småföretagare och 96 procent av företagen har färre än 10 anställda. Även om antalet företag med fler än 250 anställda är relativt få så arbetar en tredjedel av alla anställda i branschen i dessa företag. På den inhemska marknaden arbetar sammanlagt 54 200 personer i modebranschen, det är en ökning med 2 procent sedan 2011.Arbetet har letts av medlemsföreningen Association of Swedish Fashion Brands och rapporten är författad av kunskapsföretaget Volante. Rapporten gör för andra året i ordningen. Hela rapporten finns här.PH