Haglöfs firar 100
2014 fyller Haglöfs, som ägs av Asics Corporation, hundra år och firar gör företaget bland annat med att lansera 19Fourteen som är ett nytt livsstilskoncept som innehåller ryggsäckar, väskor, ytterplagg och skor för vardagsaktiviteter dock försedda med Haglöfs tekniska lösningar. – Tvärtom har vi tagit många av våra mest avancerade material och tekniska funktioner och applicerat dem på produkter som vi själv vill använda när vi inte klättrar i berg, åker skidor eller springer i skogen, säger Fredrik Lundberg, Strategic Design Manager på Haglöfs.I fjol formulerade också företaget nya, och mer aggressiva, hållbarhetsmål som ska gälla fram till och med 2015. Bolaget har för avsikt att 50 procent alla sålda produkter inom segmentet kläder ska vara tillverkade i återvunna material varav av alla sålda produkter inom kläder ska vara bluesign®-produkter, det vill säga tillverkade i material godkända av bluesign®.40 procent av alla sålda produkter inom segmentet skor ska vara tillverkade i återvunna material.Till kommande höst och vinter märker företaget produkter med Haglöfs Take Care-symbol som är en guide för de som söker de produkter som företaget nått allra längst med. 60 procent av produkterna kommer att få märkningen och kriteriet för symbolen är att produkten lever upp till minst ett av följande: Vara en bluesign®-produkt, tillverkad i återvunnet material till minst 50 procent eller tillverkad i ekologisk bomull. Haglöfs förvärvades 2010 av japanska Asics Corporation och omsatte 2012 690 miljoner kronor. Företaget uppger att den genomsnittliga tillväxten legat på 9 procent de senaste fem åren. PH