Svensk Distanshandel byter namn
Namnbytet är ett led i Svensk Digital Handels satsning på att nå fler branscher och ge medlemmarna bättre möjlighet att framtidssäkra sin verksamhet, skriver organisationen i ett pressmeddelande.Under 2013 omsatte detaljhandeln inom e-handeln i Sverige uppskattningsvis 37 miljarder kronor, en ökning med 17 procent jämfört med året innan. Detaljhandeln som helhet växte 1,9 procent under samma period.- Digitaliseringen ger enorma möjligheter för handeln och det är viktigt för oss att hjälpa våra medlemmar att ta till vara potentialen i den här utvecklingen, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel.Freddy Sobin, tyrelseordförande i Svensk Digital Handel, säger att digital handel är en komplex verksamhet, som ständigt förändras. Det betyder också att den beskrivits med väldigt många olika namn, som e-handel, m-handel, t-handel, multikanal och så vidare, och att namnbytet är ett sätt att tydligt tala om vad organisationen och medlemmarna fokuserar på.Freddy Sobin är övertygad om värdet av att föra samman traditionella distanshandelsföretag och andra digitala branscher, som säljer tjänster inom exempelvis nöje eller resor. Inte minst ser han det som en naturlig utveckling när allt fler företag ägnar sig åt en kombination av varu- och tjänstehandel.DF/Dagens Handel