23948sdkhjf

Haglöfs satsar i Asien

Outdoorföretaget Haglöfs redovisar en stark utveckling under första halvåret 2014. Nu sätts fokus på Asien och nya hållbarhetsmål kommuniceras för 2016. 

Hundraårsjubilerande Haglöfs redovisar en försäljningstillväxt på 14 procent (316,2 MSEK) för första halvåret 2014, jämfört med samma period förra året. Den största procentuella ökningen sker i Asien. I Haglöfs globala satsning ges därför de asiatiska marknaderna ökat fokus. I juni anställdes en produktchef som kommer att arbeta med utvecklingen av ett asiatiskt sortiment. Et nytt representationskontor i Hong Kong har etablerats. Därtill har designteamet förstärkts med en designer som kommer att arbeta specifikt med de asiatiska marknaderna. För sex år sedan beslutade Haglöfs att integrera hållbarhet i affärsutvecklingen, och inkludera hållbarhetsbegreppet i såväl affärsidé som vision. Nu släpps nya miljömål för 2016. Då ska samtliga produkter utvecklas mot att vara ”Take Care-produkter” (för att en produkt ska få bära ”Take Care”-symbolen krävs att den antingen är en ”Bluesign”-produkt eller är tillverkad i återvunnet material eller ekologisk bomull). Alla produkter kommer av olika skäl inte att klara av denna nivå, men de kommer per definition att vara undantag. KAHaglöfs förvärvades 2010 av japanska Asics Corporation.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.438