Inditex ökar på e-handeln
Den spanska modekoncernen Inditex försäljning ökade med 11 procent, enligt bolagets halvårsrapport för 2014. Nettoomsättningen uppgick till 8,085 miljoner euro. Resultatet efter skatt landade på 928 miljoner euro, att jämföra med 951 miljoner euro för det första halvåret 2013. Inditex expanderar på samtliga marknader med både fysiska butiker och e-handel. I dag har koncernen 6 460 butiker på 88 marknader. Under det senaste halvåret skedde 120 butiksöppningar i 40 länder. E-handeln sker på 25 marknader. Zara lanserade nyligen e-handel i Mexiko och i nästa vecka står Sydkorea på tur. Därpå väntar e-handel i Kina i samarbete med Tmall. Koncernens totala försäljning ökade med 10 procent, i lokala valutor, från 1 augusti till 12 september 2014. KA Inditex innefattar bland annat klädkedjorna Zara, Massimo Dutti och Pull & Bear.