H&M vinstökar
H&M:s vinst före skatt ökade med 20 procent för tredje kvartalet till 6 967 miljoner kronor. Enligt en sammanställning från Reuters hade analytikerkåren räknat med en vinst på lite drygt 7 miljarder kronor, över en miljard kronor mer jämfört med juni–augusti 2013. Bruttomarginalen sjönk till 58,3 procent, jämfört med 58,8 procent ett år tidigare. Försäljningen steg med 21 procent till närmare 39 miljarder kronor. H&M:s vd Karl-Johan Persson kommenterar försäljningsökningen:”Vi ser detta som ett kvitto på att våra kollektioner tagits emot väl.” H&M:s expansionstakt är fortsatt hög och 375 nya butiker väntas öppna runt om i världen under det här räkenskapsåret. Bolaget är då uppe i 3 500 butiker på 56 marknader. Planerade nya marknader för nästa år är Sydafrika, Peru, Taiwan och Macau. E-handeln är fortsatt ett viktigt komplement till H&M:s fysiska butiker. I våras var det premiär för e-handelsförsäljning i Frankrike, under sommaren i Italien och Spanien och tidigare i september i Kina. Nästa år planeras åtta till tio nya e-handelsmarknader. KA