Avstamp för Åhléns nya barnvåning
Kläder, skor, inredning och leksaker samsas på ett utbyggt plan fyra på varuhuset i Stockholm.– Det har varit ett fantastiskt projekt att jobba med, sade Frida
Tham, designchef, på morgonen när Habit besökte varuhuset.Ett antal nya varumärken har adderats såsom Soft Gallery, Noa Noa, Creamie, Fjällräven och Polarn O. Pyret. Det sistnämnda samt Gant och Mini Rodini har fått egna shoppar. Totalt erbjuds strax över 30 klädvarumärken och 17 skomärken, varav Ugg och Blundstone är nya. Tanken är att föräldrar och barn ska handla här tillsammans. Ytorna är lekfulla och anpassade till olika åldrar. Åhlébs har också öppnat terassen på 250 kvadratmeter.– Vi har velat skapa en värld för barnen, säger Frida Tham.Vi har utgått från två tema. Dels har vi tagit intryck av det nordiska arvet med pedagogisk lek och program som Boktipset, Fem myror är fler än fyra elefanter och Krakel Spektakel, dels av den nordiska naturen. Det har varit viktigt att skapa en härlig shoppingupplevelse för både stora och små.Nästa varuhus i ordningen att få det nya barnkonceptet är Uppsala och Åhléns i Mall of Scandinavia som öppnar nästa år.Kajsa ÅströmFoto: Kajsa Åström Mini Rodinis egen yta.Polarn O Pyret gör debut på Åhléns.