Stärkt MQ
Åtgärdsprogrammet om 50 miljoner kronor verkar ge god utväxling och nettoomsättningen under fjärde kvartalet, juni till augusti, uppgick till 381 miljoner jämfört med 349 miljoner vilket var en ökning med 9,2 procent. Omsättningen i jämförbara butiker ökade med 7,9 procent under kvartalet. Bruttomarginalen uppgick till 54,9 procent (51,6).Rörelseresultatet uppgick till 35 miljoner kronor vilket var en kraftig förbättring från 5 miljoner kronor för samma period i fjol. Det motsvarar en rörelsemarginal på 9,1 procent.Resultat efter skatt uppgick till 26 miljoner jämfört med 36 miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten var 34 miljoner kronor för kvaratlet jämfört med -15 miljoner kronor för samma period i fjol. MQ har under lanserat flera nya externa varumärken både för herr och dam under året. Nu ska satsningarn på e-handeln fortsätta men också på tillväxt i butikerna och på den norska marknaden. De till ytan minsta butikerna i Sverige ska bli större för att ge plats till en bredare varumärkesmix.–I Norge ser vi stor potential som ännu inte levererats. Som ett led i detta stänger vi butiken på Bogstadveien, för att öppna en flagship store på Grensen i Oslo. Vi tillför resurser och påbörjar arbetet för att MQ ska nå den potential som finns på den norska marknaden. Nu är det dags att ge Norge sitt välförtjänta fokus, skriver vd Christina Ståhl i rapporten. Bruttomarginalen har stärkts genom att inte rea ut sortimentet som också blivit mer kommersiellt.