23948sdkhjf

God slutspurt för RNB

Modekoncernen ökade försäljningen under fjärde kvartalet och förra årets rörelseförlust vändes till vinst för helåret. Men det är fortsatt tufft för Polarn O. Pyret i Norge och Holland och vändningsarbetet för Brothers är ännu inte i hamn.

Modekoncernen Retail and Brands redovisar ett resultat efter skatt på 4 miljoner kronor, jämfört med -161 miljoner för fjärde kvaratlet i fjol,1 juni till 31 augusti. Nettoomsättningen under kvartalet uppgick till 490 miljoner kronor jämfört med 476 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 3,5 procent under kvartalet. Rörelseresultatet, inklusive avyttrad verksamheten JC, uppgick till 4 miljoner kronor jämfört med -287 miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten under perioden var -8 miljoner kronor jämfört med -10 miljoner kronor. Polarn O. Pyrets försäljningen under kvartalet ökade med 3,1 procent medan Brothers minskade försäljningen med 1,1 procent. Men koncernen skriver i bokslutsrapporten att inledningen på hösten varit god för herrmodekedjan och vändningsarbetet fortgår. Polarn O. Pyret har ökat marknadsandelarna på den svenska marknaden men ha det tufft i Norge och Holland och nu är fokus på att nå lönsamhet på marknaderna varför kedjans internationella expansionsplan nedprioriterats.För helåret blev resultatet för koncernen efter skatt -155 miljoner kronor jämfört med -183 miljoner kronor. Nettoomsättningen för helåret landade på 1 917 miljoner kronor (1 945). Exklusive nedskrivning i kedjan Brothers & Sister, -151 miljoner kronor som togs tredje kvartalet och exklusive JC som har avyttrats, uppgick rörelseresultatet för helåret till 9 miljoner kronor (-99).–Förra årets rörelseförlust om 92 miljoner kronor har nu vänts till en rörelsevinst på 3 miljoner kronor. Med detta i ryggen går vi nu vidare mot nästa mål- att uppnå en betydande vinstförbättring innevarande år jämfört med det nu avslutade verksamhetsåret. Därefter arbetar vi vidare mot att uppfylla målet om att uppnå en EBIT-marginal på 5 procent, ett mål som fastställdes i samband med nyemissionen 2013, skriver vd och koncernchef Magnus Håkansson i rapporten. Modekoncernen ska också arbeta på att uppnå ett samspel mellan e-handeln och de fysiska butikerna och utveckla den digitala kommunikationen. PH

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062