23948sdkhjf

Modehandeln fortsätter ta marknadsandelar på nätet

Svenska konsumenter fortsätter att öka sina detaljhandelsinköp på nätet. Under tredje kvartalet ökade försäljningen med 17 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Kläder och skor var några av de starkaste branscherna.

Modehandeln, som är en mogen bransch för näthandel, hade en tillväxt på 7 procent under juli till augusti. Drygt fyra av tio konsumenter, 41 procent, handlade kläder på nätet under perioden. Endast kategorin media, som inkluderar försäljning av böcker, hade en högre siffra – 42 procent. Det visar en rapport från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.Kläd- och skobranschen möter dock tuff konkurrensen från utländska e-handelsföretag. Under perioden handlade 29 procent av svenskarna kläder och skor från utländska sajter. Det är den högsta siffran jämfört med övriga detaljhandelsbranscher. Försäljningsprognosen för e-handeln under helåret är en omsättningsökning med 15 procent till 42,5 miljarder kronor.Kajsa Åström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063