23948sdkhjf

Odd Mollys grundare med nytt varumärke

”Butikerna vet att jobbar man med mig och Karin så brukar man tjäna bra pengar. Innan 2015 är slut ska vi finnas hos 250 till 350 butiker”, säger Per Holknekt i en exklusiv intervju med Habit. 
– Vi är fyra stycken som startar bolaget ihop. Karin Jimfelt Ghatan och jag blir den kreativa frontlinjen. Marie Sjögren , som byggde Odd Molly i Sverige, tar säljansvaret på hemmamarknaden, berättar Per Holknekt , som tillsammans med Karin Jimfelt Ghatan grundade modebolaget Odd Molly 2002.

Per Holknekt är dock förtegen om vem den fjärde personen är. Detsamma gäller varumärkesnamnet.
– Vi är starkast möjliga lag. Tillsammans har vi fyra 122 års erfarenhet av modeindustrin.
Ägarandelen delas lika mellan de fyra.

Det nya varumärket vänder sig till dam och Per Holknekt beskriver kollektionerna som mer samtida än det han och Karin Jimfelt Ghatan tidigare släppt ifrån sig.
– Vi vill vara lite mer nu och följa strömmarna, men göra det på vårt eget vis. Men vi har ett större fokus på att plaggen ska vara snygga än ligga rätt i trend.

Per Holknekt slutade på Odd Molly i december 2013, medan Karin Jimfelt Ghatan lämnade bolaget i april i år. Efter några månaders karantän var Karin Jimfelt Ghatan fri att sätta igång med det nya projektet i september.
– Sedan dess har vi jobbat dygnet runt för att hinna få fram en kollektion så fort som möjligt. Det är dyrt att starta ett klädföretag och det tar tid. Rent logiskt skulle vi egentligen hamna i handeln i augusti nästa år, men nu har vi lyckats göra en variant där vi lanseras redan i mars.

Enligt Per Holknekt har intresset från butiksledet varit stort.
– Butikerna vet av erfarenhet att jobbar man med mig och Karin så brukar det gå bra och man brukar tjäna bra pengar.

Hur sker distributionen?

– Vi kommer att finnas hos omkring 80-talet utvalda butiker i Sverige till att börja med. Parallellt gör vi små framstötar på tre internationella marknader. Jag kan inte avslöja vilka, men det är tre tongivande marknader inom EU. Jag vill hitta en mekanik som är ganska okomplex för att bygga ett bolag som håller vatten i ett tidigt skede.

Hur ser utvecklingsplanen ut?
– Målet är väldigt stort för det här bolaget och allt går enligt hur vi tänkt oss. Innan 2015 är slut ska vi finnas hos 250 till 350 butiker. Jag ser bolaget som ett varumärke i världen. Inte som ett svenskt bolag som eventuellt ska växa utomlands. Jag vill ta internationell plats.
Katarina Angelin

Läs en längre intervju med Per Holknekt i nästa nummer av Habit , 28 november.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142