Sportmodefokus för Björn Borg
Ökad försäljning och ett förbättrat resultat blev det för Björn Borg under tredje kvartalet. Försäljningen i de egna butikerna i Sverige backade dock. Nu väntar fortsatt arbete med fokus på sportmode och att se över retailorganisationen.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,4 procent (51,8).
Rörelseresultatet uppgick till 32,8 miljoner kronor för perioden jämfört med 23,6 miljoner kronor för samma kvartal i fjol vilket gav en rörelsemarginal om 20,0 procent
Nettoresultat uppgick till 24,0 miljoner jämfört med 15,5 miljoner för samma kvartal i fjol.
Enligt bolaget var höjdpunkterna för det tredje kvartalet bland annat medverkan med stor visning under modeveckan, en bättre lönsamhetsutveckling och god tillväxt i den egna e-handeln. Även försäljningen i Finland och England beskrivs ha god tillväxt. Nu väntar ökat fokus på sportmode och organisationen har förstärkts med kompetenser inom design och kreativ riktning med även inom försäljning och HR.
”Under det tredje kvartalet upplevde vi fortsatt tuffa marknadsförhållanden, framför allt på våra största marknader. Det märks i en fortsatt nedgång av varumärkesförsäljningen samt i en negativ utveckling i koncernens egna svenska butiker jämfört med föregående år”, skriver vd Henrik Bunge i rapporten.
Omsättningen i de egna butikerna på den svenska marknaden har backat med 9 procent under innevarande år. Björn Borg har 38 varumärkesbutiker varav 17 drivs i egen regi. Retailorganisationen är enligt bolaget under omstrukturering som ett resultat av både dålig lönsamhet och omsättningsutveckling sedan 2010.
”För att summera så landar nettoomsättningen för kvartalet enligt våra förväntningar, men inte i linje med våra ambitioner. En fortsatt god kostnadskontroll tillsammans med vår avslutade verksamhet i Kina och en högre bruttovinstmarginal ger oss en godtagbar lönsamhetsutveckling för Q3” skriver bolaget i rapporten.
Totalt uppgick försäljningen av Björn Borg-produkter 2013 till cirka 1,5 miljarder kronor exklusive moms, i konsumentledet. PH