Modehandeln ingen vinnare i jul
Var tredje handlare tror på krympt vinstmarginal i årets julhandel trots väntat omsättningsrekord. Och modehandeln blir inte en vinnare i julhandeln om handlarna själv får sia. Det framgår av Handelsbarometern från Svensk Handel.
– Julhandeln slår rekord i år igen, men det kostar i termer av lönsamhet. Försäljningen drivs allt ivrigare med kampanjer som håller marknadsandel och försäljning uppe men endast 15 procent av handlarna tror att också vinstmarginalen kommer att öka, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Enligt Handelsbarometerns framtidsindikator tror färre handlare på god försäljningsutveckling och nyanställningar och indikatorn minskade med två enheter jämfört med i oktober månad och landade i november på 7. Andelen optimistiska handlare är alltså 7 procentenheter högre än andelen pessimistiska handlare.
36 procent av de tillfrågade handlarna tror att personalstyrkan inom handeln kommer att minska vilket är fler än oktobers mätning och betydligt fler än i fjol.
Handlarna siar att elektronikbranschen blir en vinnare i julhandeln. Det blir även sport- och fritidhandeln medan endast 6 procent tror att klädhandeln blir en vinnarbransch och 1 procent tror på skobranschen som en vinnarbransch i julhandeln. PH