23948sdkhjf

Moods of Norway skär ned

Tuffa besparingar väntar det norska modevarumärket Moods of Norway.
Det norska modebolaget Moods of Norway inför kostnadsbesparingar på 35 till 40 miljoner norska kronor nästa år, skriver Dagens Näringsliv. Åtdragningarna sker inom design, produktion, logistik och marknadsföring.
De senaste dagarna har bolaget tagit fram en ny strategi för varumärket. Planerna på expansion i Europa sätts på vänt och den amerikanska vd:n George Santacroce avgår vid årsskiftet, efter endast fyra månader på posten.

– Santacroce har fått i uppdrag att göra Moods of Norway till ett globalt modevarumärke, men tiderna har förändrats. Modeindustrin är brutal. Den internationella marknaden präglas av många starka aktörer, och konkurrensen är hård. Vi har helt enkelt inte pengar till att finansiera en stor utlandsetablering för tillfället, säger en av grundarna av företaget, Jan Egil Flo, till Dagens Näringsliv.

Under 2013 omsatte bolaget 343 900 tusen dollar, med ett överskott på 19,4 miljoner norska kronor. År 2014 väntas försäljningen landa någonstans mellan 325 och 330 miljoner, enligt Jan Egil Flo. Han utesluter inte att verksamheten, för första gången på 12 år, gör en förlust, säger han till Dagens Näringsliv. KA
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063