Lee Cotter
… ny designansvarig för sko- och accessoarkoncernen Venue Retail Group.
– Jag ska jobba som kreativ chef och bland annat stärka designkunskaperna i bolaget, jobba detaljerat med produkterna och knyta ihop kollektionerna. Jag ska fokusera på att utveckla kollektionerna för Accent och Morris som har cirka 140 butiker i Sverige och Norge. Jag ska jobba både mot inköp, produkter, marknad och mot externa produktionsbolag. Därför kommer jag ha en bred roll.
Vilka krav ställs i din nya roll när bolaget är börsnoterat och där omsättning och konsumtion påverkar aktiekursen?
– Jag är ganska van vid det. Jag jobbade ju under många år på RNB, så det är inte jättenytt. Det är roligt att ta på sig de skorna igen. Jag känner inte att jag behöver anpassa mig. Jag tycker om att jobba både i det stora och i det lilla. Att utveckla något för sitt eget varumärke är däremot något helt annat. Här måste man anpassa sig till en bredare kundgrupp.
Hur känns det?
– När bolaget beskrev sin satsning på formgivning och konceptuell utveckling kändes det kul. Det är brett och kommersiellt samtidigt. Den avgörande frågan för mig var den dynamiska styrelsen. Det känns roligt att jobba i en förändringsprocess tillsammans med folk som har detaljerad koll i branschen.