Uppsving för svensk e-handel
Svenska e-handlare har Kina, Ryssland och Storbritannien som största exportmarknader, enligt en ny undersökning som tagits fram på uppdrag av PayPal.
Svensk e-handel växer, också på export och flest kunder har e-handlarna i Kina, Ryssland och Storbritannien, enligt en ny undersökning från Ipsos genomförd på uppdrag av betalninstjänsten PayPal. Undersökningen innefattar 17 500 respondenter på 22 marknader, däribland Sverige, och studien visar hur konsumenterna handlar över gränserna. Fri frakt, säkra betalningar och produktutbud är de tre viktigaste drivkrafterna för att internationella köpare ska handla mer online på nätet från utlandet. Även svenska konsumenter är duktiga på att handla från utländska sajter och då oftast från Storbritannien och USA men även Tyskland. Kläder är en av de produktkategorier som toppar listan när svenskar handlar från utlandet. De som hindrar svenska kunder från att handla från utländska webbutiker är oro för tullavgifter och skatter, fraktavgifter och svårigheter med returer.