23948sdkhjf

Ledare: Gott hållbart handelsår

Vilka utmaningar står branschen inför 2015? För att få svar på frågan har Habit vänt sig till 15 branschaktörer och experter. Av dem ser övervägande delen ljust på framtiden. Det spelar ingen roll att regeringens höstbudget förväntas medföra att den sänkta arbetsgivaravgiften för anställda under 26 år tas bort, att inkomstskatterna höjs eller att amorteringskrav för konsumenterna snart kan vara ett faktum. Trots åtgärder som befaras hämma konsumtionen är branschens framtidstro i det närmaste obruten. Det främsta orosmolnet som lyfts i Habits enkät är hur ett mode skapas som håller i längden.

”Vi måste se till kvalitet, och vi ska betala för det, kläder kan inte bli billigare”, säger Whyreds medgrundare och designer Roland Hjort, som i mitten av november tog emot utmärkelsen Årets designer/designerteam under Habit Modegalan. Delar av vinnarmotiveringen skvallrar om ett kollektionsarbete som skapar långlivade garderobsfavoriter: ”Årets vinnare är stjärnor på välkonstruerade skräddade plagg och glider sömlöst mellan traditionella snitt och avantgardistisk asymmetri”. En del av plaggen har funnits med sedan varumärkets start för 15 år sedan. Betydligt snabbare ombyte är det hos Gina Tricot. Marcus Bergman, klädkedjans hållbarhetschef, talade nyligen på seminariet Habit Produktionsdagen under rubriken ”Hållbarhetsfrågorna, en förutsättning för kvalitet och produktutveckling”. En anonymiserad tillverkningsprocedur, med ett långt band av leverantörers leverantörer, är ett enormt problem i textilindustrin. Men det betyder inte att de goda exemplen inte är värda att lyfta fram, poängterar Marcus Bergman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063