23948sdkhjf

Så blir 2015

Ett nytt handelsår står för dörren. Habit har ställt frågan, vad väntar under 2015, till 15 branschaktörer och experter.


Toni Collin, Sverigechef för Volt

Hur blir försäljningen 2015?
– Vi har budgeterat för en ökning på 5–10 procent på jämförbara butiker. Min målsättning är att växa med 20 procent. Så här långt i år har vi ökat med 15 procent.

Är det läge att satsa 2015?
– Vi planerar att öppna mellan tio och 15 butiker i Sverige.

Vilka utmaningar står branschen inför?
– Det är den klassiska frågan om e-handeln som ju är en faktor för den fysiska handeln. Än så länge har vi valt att satsa på den fysiska butiken, och jag är fortsatt väldigt optimistisk över vårt koncept. Men jag tror också att vi har stor potential på nätet, det finns en efterfrågan. Vårt mål är att sjösätta e-handeln nästa år.



Elin Frendberg, vd, Moderådet

Vilka utmaningar står modebranschen inför 2015?
– Att företagen ska börja leverera nya konsumtionsvanor där alltmer handlar om hållbarhet. Vi går mot en ny syn på fysiskt ägande som slutkonsumenter, det vill säga att vi blir alltmer tjänsteköpare än varuköpare.

Påverkar den nya regeringen handelsklimatet?
– Om man ser till budgetpropositionen innebär den minskade utrymmen för konsumtion men det kommer knappt märkas i relation till den allmänna tillväxten, inte för handeln i stort som omsätter 600 miljarder kronor. Dock blir det en del ökade kostnader för handeln vad gäller höjda arbetsgivaravgifter.

Det har varit ett tufft år för modehandeln, hur blir nästa år försäljningsmässigt?
– Neutralt på grund av fortsatt osäkerhet i omvärlden. Experterna spår en ungefärlig tillväxt om 3 procent men lönsamheten kommer vara fortsatt låg om dagens utveckling följs.

Vad ser du fram emot 2015 för modebranschen i stort?
– Alla nya innovationer kring designade wearables, wearable tech, som kommer explodera. Jag vill se nya textila och smarta material och också hur sportinfluenserna och funktionsplaggen utvecklas i modebilden. Ser också fram emot nya innovationer på tjänstesidan, där ett exempel är Uniforms For The Dedicateds Shoppingbag "Rag Bag”



Hans Ohlsson, vd för Ellos Group, med varumärkena Ellos och Jotex

Vilka är utmaningarna för e-handeln nästa år?
– 2014 har varit ett dämpat år. Konsumtionen har påverkats av att det har varit val, hushållen har varit försiktiga, vädret har påverkat och det har varit mycket oro i världen. Vi ser mer positivt på 2015. Konsumenterna kommer att känna sig mer trygga, obesvarade frågor blir besvarade. Infrastrukturmässigt ligger vi helt rätt; alla har paddor i dag. Vi kommer att se en fortsatt tillväxt online – vad gäller det är vi inte oroliga. Penetrationen vad gäller e-handel i Sverige är god. Den kommer att drivas allt mer av till exempel H&M som har tagit stora kliv och utvecklat sin affärsmodell. Av all handel som sker inom mode ligger 10 procent på nätet. Den kan komma upp till i alla fall 18 procent, tror jag. Inte nästa år men inom snar framtid.

Ser du några tendenser vad gäller svenskarnas konsumtionsmönster som kommer att förstärkas eller försvagas?
– Medvetenheten om hur man konsumerar kommer att förstärkas. Man ska inte slita och slänga längre. Rent trafikmässigt har mobilen ökat enormt över åren. Den är ett beslutsunderlag, det är där man hittar inspiration och gör sin research. Transaktionerna däremot koncentreras i lite högre omfattning till läsplattor och desktop. Trafikökningen i mobilerna och transaktionstrafiken synkroniserar inte med varandra.

Hur kommer den nya regeringen att påverka handelsklimatet?
– Jag är ingen expert på det, jag vill inte prata politik. Jag nöjer mig med att säga att det har varit ett vakuum. Regeringen har lite att bevisa. Nu får folk svar, det kan hjälpa till.

Ett längre reportage om branschens prognos av 2015 finns att läsa i senaste numret av Habit. Beställ ditt ex här .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066