Åtta av tio tar miljöansvar
Allt fler företag i handeln arbetar med socialt ansvarstagande och miljöfrågor.
– Det är inte alltid så lätt för butikerna att ha koll på koldioxidutsläpp, giftiga ämnen och arbetsvillkor på andra sidan jordklotet, men nuförtiden förväntar sig kunderna det. Därför är det glädjande att även de mindre företagen i handeln har börjat arbeta aktivt med dessa frågor, säger Maria Sandow, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
Bland konsumenter svarar sex av tio att de lägger mer pengar på varor som är etiskt, miljövänligt eller ekologiskt producerade nu jämfört med för ett år sedan. Den främsta orsaken är att de vill värna om miljö och natur, men andelen konsumenter som uppger hälsoskäl som den främsta orsaken har ökat kraftigt jämfört med förra årets mätning.
Priset är den främsta orsaken till att kunderna inte handlar mer ekologiska, miljömärka eller rättvisemärkta produkter. Sex av tio konsumenter tycker att miljövänliga och etiska varor är för dyra.
Många konsumenter tycker dessutom att utbudet och sortimentet av miljövänliga och etiska varor är för litet.