23948sdkhjf

Åtta av tio tar miljöansvar

Allt fler företag i handeln arbetar med socialt ansvarstagande och miljöfrågor.
I Svensk Handels kartläggning över hur medlemsföretag och konsumenter ser på frågor som rör socialt ansvarstagande (CSR) och miljö, svarar 42 procent att de lägger mer resurser på arbetet jämfört med året innan. Sedan 2013 har andelen företag som arbetar aktivt med dessa frågor ökat från sju till åtta av tio. Bland de större företagen gör nästan alla det och bland de mindre företagen har andelen ökat kraftigt det senaste året.

– Det är inte alltid så lätt för butikerna att ha koll på koldioxidutsläpp, giftiga ämnen och arbetsvillkor på andra sidan jordklotet, men nuförtiden förväntar sig kunderna det. Därför är det glädjande att även de mindre företagen i handeln har börjat arbeta aktivt med dessa frågor, säger Maria Sandow, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Bland konsumenter svarar sex av tio att de lägger mer pengar på varor som är etiskt, miljövänligt eller ekologiskt producerade nu jämfört med för ett år sedan. Den främsta orsaken är att de vill värna om miljö och natur, men andelen konsumenter som uppger hälsoskäl som den främsta orsaken har ökat kraftigt jämfört med förra årets mätning.

Priset är den främsta orsaken till att kunderna inte handlar mer ekologiska, miljömärka eller rättvisemärkta produkter. Sex av tio konsumenter tycker att miljövänliga och etiska varor är för dyra.

Många konsumenter tycker dessutom att utbudet och sortimentet av miljövänliga och etiska varor är för litet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063