Nytt shoppingcenterbolag för IKEA
Genom att bilda ett nytt bolag slår IKEA Gruppen ihop befintliga köpcentrum i Ryssland med IICG:s, Inter IKEA Centre Group, köpcentrum i Europa och Kina i ett bolag.
− Att föra shoppingcenterverksamheten närmare vår detaljhandelsverksamhet ger oss möjligheter att vara med och skapa framtidens mötesplatser – platser som människor besöker för en trevlig dag tillsammans; för att mötas, shoppa, äta och njuta av många andra aktiviteter, säger Peter Agnefjäll, vd och koncernchef för IKEA Gruppen.
Idag äger IICG 31 shoppingcenter i Europa och Kina medan IKEA Group har 14 shoppingcenter i Ryssland. Nya sammanslagna IKEA Centres har därmed 45 shoppingcenter i 11 länder som totalt är tre miljoner kvadratmeter yta och cirka 400 miljoner besök årligen. Den nya sammanslagningen påverkar dock inte centrumens namn och varumärken som även fortsatt är till exempel Mega i Ryssland och Livat i Kina.
Affären förväntas slutföras senast den 31 december 2014.