23948sdkhjf

Positivt första kvartal för RNB

Modekoncernens totala försäljning ökade under första kvartalet. Brothers är dock ett undantag.
RNB med varumärkena Polarn o Pyret, Brothers och varuhusverksamheten Departement & Stores, ökade den totala försäljningen under det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret, september till november, till 509 miljoner kronor jämfört med 484 miljoner för perioden i fjol. I jämförbara butiker var försäljningsökningen 4,5 procent. Rörelseresultatet förstärktes till 23 miljoner kronor jämfört med 15 miljoner.

Under perioden tappade Brothers omsättning medan Polarn o Pyret samt Departement & Stores ökade. Brothers omsättning uppgick till 115 miljoner kronor jämfört med fjolårets 122 miljoner. Minskningen förklaras av kedjan Sisters har stängts och att dess omsättning har fallit ifrån. Rörelseresultatet förbättrades från –10 miljoner kronor till –3 miljoner. Under ett år har nio butiker stängts. I slutet av november bestod kedjan av 77 butiker.

Departement & Stores försäljning ökade från 218 miljoner kronor till 229 miljoner, och rörelseresultatet uppgick till 17 miljoner (18).

Polarn o Pyret ökade sin försäljning med 22 miljoner kronor till 166 miljoner. Rörelseresultatet stärktes till 13 miljoner (11).

Under innevarande verksamhetsår ska koncernen prioritera e-handel som blir allt mer betydelsefull, enligt bolaget. Här nämns framför allt Polarn o Pyret där nätförsäljningen bidrar positivt. Men hur och vilka satsningar som ska göras digitalt framgår dock ej av koncernens kvartalsrapport.

Jämförelsetalen från 2013/2014 är exklusive JC:s omsättning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172