Jonas Meerits: Det här är en attraktiv affär
Jonas Meerits – J.Lindebergs förra vd – och riskkapitalbolaget Scope är nya delägare i Happy Socks. Målet är att satsa i Kina och Sydamerika och dubbla omsättningen redan i år, berättar Jonas Meerits för Habit.
I september 2013 klev Jonas Meerits (bilden) och Scope in som majoritetsägare i Klättermusen. Nu är det dags igen när samma duo blir delägare i strump- och underklädesföretaget Happy Socks – ett bolag som har en stark tillväxthistoria i ryggen. Från starten 2008 har omsättningen vuxit kraftigt och 2013 dubblades den till 80 miljoner kronor jämfört med året före. I fjol omsatte bolaget 125 miljoner kronor.
Happy Socks grundare och ägare Mikael Söderlindh och Viktor Tell kvarstår som ägare. Det gör även de befintliga delägarna Jonas Mårtensson, vd för Mojang, Jens Berlips, vd och ägare av ApoEx samt Mathias Berggren, DLA Nordic. Tillsammans äger de 50 procent medan Jonas Meerits och Scope äger 50 procent. I och med ägarförändringarna tar Jonas Meerits över styrelseordförandeposten efter Jens Berlips som blir styreleseledamot. Till styrelsen adderas också Fredrik Oweson från Scope.
Enligt Jonas Meerits sökte Mikael Söderlindh och Viktor Tell aktivt nya delägare.
– Micke och Viktor var villiga och öppna att ingå det här partnerskapet. Det var på deras initiativ, de sökte efter en partner. Det var dags för en ny fas, och en annan typ av ägare som kan tillföra en annan typ av kompetens. Och det det tyckte både jag och Scope var intressant, säger Jonas Meerits till Habit.
Happy Socks har gjort ett fantastiskt jobb under de sex och ett halvt år det har funnits, säger han.
– Grundarna har lyckats skapa ett bra koncept med distribution i en massa herrans länder. Strumpkategorin är väldigt stor och potentialen att växa härifrån är mycket god. Det är en attraktiv affär att komma in i.
Planen är att dubbla omsättningen redan under 2015.
– Vi har väldigt ambitiösa tillväxtmål. Att dubbla omsättningen är ett tufft mål, men det är i alla fall målsättningen.
Det ska ske genom de befintliga produktgrupperna – strumpor och underkläder och på de 70 marknader där Happy Socks finns i dag.
– Vi vill lägga till Kina och Sydamerika. I övrigt har vi redan distribution på alla kontinenter, säger Jonas Meerits. Vi har redan lite försäljning i Sydamerika, men vi skulle vilja hitta en eller någon partner som kan ta en stor del där. Kina är också en intressant marknad.
När skulle det bli aktuellt att lägga in den växeln?
– Vi tittar redan på det nu. Micke och company har tittat på det under hösten. Men man vet aldrig hur lång tid sådant tar, men det är i alla fall på tapeten att hitta rätt partner, vilket är steg ett.