Rea till leda
Ett nytt spännande inköpsår står för dörren. Så här i mässtider vill jag inleda med en retorisk fråga: Om du som leverantör, av erfarenhet vet att återförsäljaren som uppvaktar dig på mässan eller i showroomet endast kommer att sälja 15 jackor till fullpris, kommer du ändå låta butiken köpa 30 stycken? Månar du om prislappen hela vägen till dess att plagget ligger i kundens påse, eller resonerar du; eventuell rea är upp till butiken och utom din kontroll?
Nu höjs röster från enskilda återförsäljare som menar att leverantörerna uppmuntrar till reor, även genom sina egna kanaler inför julen, allt för att konkurrera med de stora kedjorna.
I slutet av november fylldes min mejlinkorg av erbjudanden märkta Black Friday från medelstora svenska leverantörer.
Det var då som den amerikanska shoppingdagen Black Friday, fredagen efter Thanksgiving, på allvar fick fäste i Sverige. Uttrycket som från början syftar på den dag när många företag gick från rött till svart i räkenskaperna är numera synonymt med rea.
Att reor urvattnar varumärken och lär kunden att aldrig handla till fullpris – du kan få varan för halva priset om du bara ger dig till tåls – verkar inte spela någon roll.
Jag tänker på det efter ett samtal med fyra designer om modets villkor och höstens trender som jag ledde före jul. Elin Alemdar från Stylein sade bland annat: ”Ett plagg som är bra förtjänar att leva länge.” Det kanske är en lämplig mening att ta med sig när du resonerar kring reor nästa gång?