Regeringen i nytt utspel om arbetsgivaravgift
Hjärtefrågan för handeln – arbetsgivaravgiften för unga – har stötts och blötts. Regeringen lägger nu fram ett nytt förslag.
När Sverigedemokraterna i december röstade för den borgerliga budgeten, blev följden att Riksdagen beslutade att arbetsgivaravgifterna för anställda under 23 år ska sänkas ytterligare.
Men regerande socialdemokraternas linje är en helt annan: att stegvis höja arbetsgivaravgifterna för ungdomar till samma nivå som alla andra.
Den första aktuella sänkningen skulle bara gälla i tre månader. Samtidigt ber finansminister Magdalena Andersson nu de borgerliga partierna att gå med på att beslutet om sänkningen inte alls genomförs.
– Förhoppningen är att de borgerliga partierna också kommer att agera på ett sådant sätt att man inte gör det onödigt krångligt för företagarna i Sverige, säger Magdalena Andersson till Ekot.
På frågan om varför hon tror att oppositionen skulle gå med på att backa i den här frågan, svarar hon:
– Just för att inte göra det mer krångligt för arbetsgivarna, och kanske framför allt för de mindre arbetsgivarna, svarar ministern.
Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Eva Östling , vd för besöksnäringens organisation Visita, säger i en kommentar:
– Att mitt under ett räkenskaps- och budgetår sänka arbetsgivaravgiften för unga, för att snart därefter höja en så tung kostnadspost skapar osäkerhet, ovisshet och slår mot de ungas möjligheter att få jobb. Det slår mot företagens möjligheter att planera och våga anställa. Det slår mot möjligheterna för utlandsfödda att få sitt första jobb i Sverige.
Branschorganisationen Svensk Handel är inne på samma linje. I en debattartikel i tidningen Arbetet skriver vd Karin Johansson bland annat:
“Vi i handeln är beredda att fortsätta att skapa jobb- och karriärmöjligheter för Sveriges ungdomar, men en fördubbling av arbetsgivaravgiften för unga kommer att göra förutsättningarna betydligt tuffare. Konkret handlar det om ökade kostnader med 45 000 kronor per anställd och år.”